The Editors Weblog 05 July 2005
 
Editors Voice:
Egypt's Official Press Gets New Editors

According to Al Jazeera, "Egypt's government-appointed newspaper editors, some of whom have been in their posts for more than a quarter of a century, are replaced by a younger generation of journalists... Among those to be replaced are Ibrahim Nafie, 74, editor of Al-Ahram and Ibrahim Saada, 68, of Akhbar al-Youm. Both men were appointed by late president Anwar Sadat, in 1979 and 1978 respectively... The change in management is not expected to lead to a change in the tone of the newspapers and magazines that make up the government-owned press. The likely candidates to replace the old editors are also known for their loyalty to the state."


For BBC News, "All the new editors are said to be in their 40s or 50s. They are Osama Soraya at al-Ahram newspaper, Muhammad Barakat, who takes over from Galal Duweidar at al-Akhbar, and Muhammad Ali Ibrahim, who succeeds Samir Ragab at al-Gomhuria."


According to Al-Jazeera, "Critics say that by its nature, state-owned media contradicts reforms that some Middle Eastern governments like Egypt's say they are committed to making. Opposition and independent dailies and weeklies have embarrassed the conservative government press and media by covering the political changes occurring in Egypt. Most news featuring opposition groups and their leaders are largely ignored or trivialised by the official press."


Source: Al Jazeera and BBC news


Editorsweblog: http://www.editorsweblog.org/2005/07/egyptsofficial1.html